Dimmig långrunda & 5 kg kalkon



Rubriken sammanfattar min lördag! Jag vaknade till tjock dimma och planen på 20 km långrunda fick skjutas fram en bit på förmiddagen. Jag insåg dock snabbt att dimman inte skulle lätta så väldigt mycket mer, så det var bara att bege sig iväg. Det var ganska skönt i luften ändå eftersom det inte var så kallt. Såg ca 50 m framför mig, så det funkade inte så bra att ta sikte på ett mål långt fram (som jag brukar försöka göra bara för att bryta ner rundan i kortare delar). På tillbakavägen uppskattade jag dock att målet kunde sättas ca 100 m fram....

Kl 16 skulle vi ha gäster var det tänkt. En av makens arbetskamrater med familj skulle komma. Vi hade tänkt bjuda på kalkon. Bra mat att bjuda på när man blir några stycken och vi skulle ju bli nio. Kalkonen åkte in i ugnen vid 14.30, potatisen var färdigskalad och äpplepajerna var förberedda. Klockan blev 16.00, 16.15 och 16.30....men inga gäster hade dykt upp. 16.45 ringde maken till dem och det visade sig att deras barn fått maginfluensa och hon hade skickat sms om detta redan i fredags. Något sms har vi dock aldrig fått.

Vad gör man då med 5 kg kalkon i ugnen? Vi ringde till grannarna men de hade redan åkt iväg till andra vänner. Mina föräldrar stod på tur, men där var telefonen upptagen under den 1,5 timmen vi försökte ringa (det visade sig sen att luren legat av!). Så när maten var klar blev det till att hugga in på maten, vi fyra i familjen!

Idag har mina föräldrar varit här på lunch istället och en del av fågeln har hamnat i frysen. De 2 pajerna ser jag inte några som helst problem med att bli av med :) Så allting löste sig till slut! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0