20 svettiga km idag

Östergatan i Skanör (gammal bild)

Idag blev det längsta löprundan sedan Stockholm Marathon! 20 svettiga km, Höllviken-Skanör tur och retur. Klockan ringde 7 i morse, då jag steg upp och gjorde iordning men "blodtrycks-sänkar-drink" á la Anna Skipper. Den innehåller gurka, stjälkselleri och avocado. Ingen god kombination om jag säger så, men funkar det så är det ju bra :) Åt sen frukost bestående av smoothie på naturell yoghurt, banan och olika bär, samt 1st ägg. Ca 8.30 var jag redo att bege mig ut med vätskebälte fyllt med både vatten och sportdryck. Det var redan varmt, men tack och lov mulnade det på och på hemvägen kom det t.o.m lite regnstänk! Jag svettades trots det som bara den och tog en resorb när jag kom hem. Ändå kände jag mig helt vimmelkantig och färdig när jag hade duschat. Vill inte tänka på hur mycket vätska jag egentligen förlorat....

Efter lunchen kände jag mig piggare och cyklade till stranden trots att det blåste rejält (barnen var hos kompisar och maken giller inte sandstrand, speciellt inte när det blåser). Väl på stranden var det riktigt skönt både i luften och i vattnet. Stannade ca 2 timmar innan jag cyklade hem, drack kaffe och sen klippte gräset. Svettig (och dammig) - igen! Andra duschen för idag. Nu efter blomvattning, middag och kubbspel känner jag mig rätt färdig, vore kanske konstigt annars?!

Imorgon börjar min sista arbetsvecka innan nästa omgång (2 veckor) semester. Hur veckans träning kommer att se ut följer här:

Morgonpromenad 45 min
Stretch-yoga 30 min

TISDAG
Intervall-löpning 45 min (7x2min)
20 min bålstyrka

15 km löpning, ca 90 min

Skanör 2 gånger på samma dag

Söndagens runda - 15 km - Höllviken Skanör t.o.r

Efter frukost igår, tog jag på joggingskorna och vätskebältet för att springa längsta rundan sen Stockholm Marathon - 15 km.... Varmt var det också, så det gick ju inte så fort... Börjar få ångest inför Malmö Halvmarathon om endast 3 veckor!

Andra besöket i Skanör igår blev stranden

Eftersom vattentemperaturen är stadiga 11 grader i Kämpinge, gav vi igår upp och körde till Skanör, där det var behagliga 22 grader i vattnet. Sååå härligt! Kunde dock varit lite färre människor bara, men man kan inte få allt.

Kommande veckas träning är tänkt såhär:

20 min bålstyrka
46 min löpning inkl 7x2 min intervaller i 13km/h

40 min löpning, ca 6-7 km

30 min CXWorx och 30 min Crosstrainer

Ca 20 km löpning

12 km med tunga ben

Det blev en mulen dag med tunga ben, men jag tog mig iallafall runt dryga 12 km.... Sen Stockholm Marathon har jag inte alls kommit igång som planerat med träningen. Veckan som gått började bra med bl.a. intervaller i tisdags som kändes riktigt bra. Tisdag eftermiddag började jag sen känna mig trött och rivig i halsen.... Därmed missad jag både bodypump, löprunda i fredags samt Cxworx och crosstrainer igår.... Idag kom jag iallafall ut även om benen kändes tunga, hur jag än försökte kunde jag inte springa snabbare.........Tog hela 1 timme och 20 min att avverka 12,32 km. Inte riktigt så jag planerat inför Malmö Halvmarathon om knappt en månad... men, men, får helt enkelt börja med mental träning också för att ha någon chans att springa på en tid så att jag blir nöjd.... (målet är 1.50, men får vara nöjd under 1.55)

Kommande vecka hoppas jag kunna fullfölja alla inplanerade pass:

Morgonyoga 45 min

15 km löpning

Vår fina strand

Kämpingestranden

Vår fina strand kan användas till både löpträning och solbadande! Igår gjorde jag båda delar. Startade morgonen med en 10-km runda, varav en del gick längs hela stranden. Varmt var det redan kl 10 så vattenflaska hade behövts, trots att jag inte  brukar ha med detta på 10-km rundorna. På eftermiddagen blev det  besök nr 2 tillsammans med dottern och min föräldrar. Vi var inte direkt ensammma där och vattnet var IS-kallt d.v.s ca 12-13 grader. Den varma luften gjorde dock att man trots allt fick ta ett snabbt dopp, brrr...!

Det var skönt att komma igång med löpningen igen och veckan som kommer hoppas jag fylla med följande träning trots sonens födelsdagskalas på torsdag och övernattningsgäster på lördag:

Yoga 45 min

12 km löpning

Tillbaka i verkligheten

Paradise beach, Thassos

Då var man åter i vardagen efter 2 härliga veckor i Grekland. Träningsmässigt har veckorna varit katastrofala, vilket man får betala för nu i efterhand.... Tänk vad en kropp kan förfalla på 2 veckor! Sprang 6,5 km i fredags och genomförde 30 min CXWorx, samt 30 min crosstrainer i lördags. Jag har fortfarande en grym träningsvärk! Gårdagens inplanerade mil omvandlades snabbt till 5 km promenad igår och idag. Resten av veckan är det tänkt att tränas såhär:

TISDAG
30 min bålstyrka och 50 min intervallträning, varav 15 min uppvärmning och 10 min nerjogg

TORSDAG
Vilodag, eller rättare sagt lite trädgårdsarbete